sâmbătă, august 04, 2007

Omul care l-a adus pe Papa



Fost ambasador la Vatican, Teodor Baconsky a fost desemnat sa preia postul similar de la Paris.
N-a fost membru de partid niciodata, a fost turnat la Securitate de colegii sai, iar dupa Revolutie a fost artizanul unuia dintre cele mai importante momente diplomatice, politice si ecumenice: vizita Papei Ioan Paul al II-lea la Bucuresti.
Dupa doua mandate care au stat sub semnul rechemarilor de la post, la 44 de ani, Teodor Baconsky a fost numit, saptamana aceasta, de presedintele Traian Basescu ambasador al Romaniei la Paris.
Absolvent de Teologie la Bucuresti si doctorand al Universitatii Sorbona din Paris, Baconsky si-a inceput cariera diplomatica cu un mandat la Vatican, intre 1997 si 2001.
Al doilea ambasador dupa reluarea relatiilor diplomatice cu Sfantul Scaun, intrerupte la inceputul anilor ‘50 de regimul comunist, Teodor Baconsky a facut posibila prima vizita a unui Papa, Ioan Paul al II-lea, intr-o tara preponderent ortodoxa.
„Nu doresc sa-mi asum meritul acelui mandat si rezultatul lui concretizat in vizita pontificala din 1999, desi de-a lungul timpului s-a facut aceasta conexiune. Cred ca a fost un concurs de imprejurari favorabile”, sustine ambasadorul.
L-a refuzat pe Nastase
Succesul diplomatic din 1999 nu l-a facut insa sa-si continue mandatul de la Vatican. In 2001, dupa revenirea PSD la putere, presedintele de atunci, Ion Iliescu, il cheama in tara, considerandu-l parte a garniturii CDR si fara a tine cont ca, in momentul numirii, era diplomat intrat prin concurs pentru un grad diplomatic in MAE.
Ca masura reparatorie, premierul de la acea vreme, Adrian Nastase, ii propune sa fie consilierul sau, oferta refuzata insa. „I-am explicat primului-ministru de atunci ca ar fi bizar sa apar brusc in echipa Domniei Sale dupa ce am fost rechemat, asa-zicand, pe motive politice. Si i-am explicat si alte doua lucruri. Si anume ca un intelectual cu pozitii publice de dreapta nu rimeaza cu ideologia partidului sau si ca doresc sa-mi continui cariera diplomatica”, explica Baconsky.
Optiune acceptata, fiind numit in 2002 ambasador in Portugalia, mandat intrerupt insa in 2005, cand revine ca secretar de stat pentru afaceri globale in MAE. In septembrie 2006 postul este restructurat de premierul Tariceanu, Baconsky fiind recuperat rapid, insa de presedintele Basescu, care-l numeste consilier prezidential in locul lui Claudiu Saftoiu, plecat la SIE.
Dosar de urmarire
N-a ales politica, dupa ‘89, pentru ca nu a existat un partid crestin-democrat autentic. „Inainte de Revolutie lucram la Editura Patriarhiei si, chiar daca mi-as fi propus perversiunea de a deveni membru PCR, nu era posibil”, comenteaza Baconsky.
Fapt care s-a soldat insa cu un dosar la Securitate. „Am un dosar de urmarire pe care mi l-am vazut. Eram turnat in termeni relativ elogiosi de vreo 10 informatori. Din fericire, cel putin din forma in care mi-a fost livrata, dosarul meu nu contine delatiuni decat din mediul meu profesional de atunci. Nu am indicii ca printre ei s-ar fi aflat vreun prieten personal”, precizeaza Baconsky.
Urmand in post lui Alexandru Paleologu, „ambasadorul golanilor” din ‘90, precum si altor figuri sterse trimise la Paris - Anton Vatasescu, Caius Traian Dragomir, Dumitru Ciausu, Ovidiu Gherman si Sabin Pop -, Baconsky prefera sa vorbeasca despre avantajul unei Frante imediat dupa alegeri: „Contactele facute la inceputul unui mandat legislativ sau prezidential au cele mai bune sanse sa se dezvolte in timp si sa se descarce pozitiv in relatia bilaterala”.

Clarice Dinu
Evenimentul zilei 4 Iulie, 2007

Niciun comentariu: