duminică, octombrie 21, 2007

* ----- *


Zangy Comment Graphics

* Galeria de Arta Clasica Mondiala *



* PIERRE AUGUSTE RENOIR *

BIOGRAFIA si LUCRARILE, Renoir, Pierre Auguste 1841 - 1919

Pictor, Sculptor, Franta, Impresionism (stil)
Pierre-Auguste Renoir s-a nascut la Limoges, Franta, la 25 Februarie, 1841. Familia lui Renoir se stabileste la Paris in 1845 unde, la numai 13 ani, el incepe sa picteze flori pe vazele dintr-o fabrica de portelanuri. In timpul liber, Renoir frecventeaza cursuri de desen si din 1860, studiaza in studioul elvetianului Charles Gleyre unde ii intalneste pe colegii prietenului sau artist Claude Monet, Alfred Sisley si Frédéric Bazille, viitori fondatori ai curentului Impresionist. In aceasta perioada, Renoir primeste permisiunea de a face copii la muzeul Louvre, prilej cu care el se inspira din lucrarile unor maestri ai secolului al 18-lea precum Boucher, Fragonard si Watteau. In 1862, Renoir este admis la Scoala de Arte Frumoase.
In 1867, lucrarea lui Renoir “Liza”, o pictura in aer liber a amantei sale Lise Tréhot, a fost aceptata sa participe la Salonul de Arta. Doi ani mai tarziu Renoir se muta impreuna cu prietenul sau Monet in casa lui Frédéric Bazille. Din acea perioada, ne-a ramas o lucrare reprezentativa pentru pictura lui Renoir, “Frédéric Bazille odihnindu-se”. Influenta directa a lui Monet face ca tehnica sa sa evolueze spre utilizarea tuselor punctiforme folosind culori vibrante, in final conducandu-l spre impresionism. Bazille, Monet si Renoir lucreaza impreuna impartasind mereu noi tehnici, noi subiecte. In acea perioada Monet si Renoir isi petrec impreuna vara lui 1869 la Bougival, o statiune exclusivista a clasei privilegiate, de langa Paris, care era renumita pentru plajele si locurile de recreatie de la Grenouillère. Plajele de pe malul raului Sena de la Asnières, Argenteuil si Chatou cu strandurile, regatele, ambarcatiunile si locurile de promenada incep sa fie locurile lor preferate pentru creatia in aer liber in care ei isi experimenteaza tehnicile de pictura si utilizare a culorilor. Ambii pictori lucreaza cot la cot la realizarea lucrarii lor “La Grenouillère”. Cum tinerii artisti se confruntau cu probleme financiare, acestea le obsedeaza gandurile ca urmare a caracterului lor persistent. Renoir le descrie in jurnalul sau iar Monet scrie despre ele in scrisorile adresate prietenului sau Bazille in acel an: “Desi nu mancam in fiecare zi, totusi continuam sa fim linistiti si voiosi”.
In anii deceniului 1870 tehnica lui Renoir atinge varful perfectiunii. Renoir are o participare activa la mai toate expozitiile impresionismului din 1874, 1876, 1877 si 1882 si devine membru fondator al revistei “Impresionistul” in 1877. Din acea perioada, ne-au ramas lucrarile sale “Balansoarul” si “Bal la Moara de la Galette”, o impresionanta compozitie in care apar numerosi prieteni ai sai si fete din Montmartre. Tehnica sa este de-acum ferm definita; printr-o maiestrita redare a miscarii si expresiei faciale, picturile lui Renoir infatisandu-ne portrete ale unor tineri din anturajul sau, multi dintre ei fiind artisti sau scriitori. In picturile sale de ampla compozitie Renoir reproduce cu succes numeroase personaje reunite intr-un singur cadru, in care reuseste sa puna in valoare efectele de lumina si culoare. Picturile de compozitie ampla ale lui Renoir sunt complexe si au necesitat numeroase studii; Renoir pictand adeseori pe acelasi crochiu timp de mai multe saptamani sau luni la rand, modificand, adaugand ori stergand personajele din ansamblu.
In 1880, Renoir o intalneste pe Aline Charigot, cu care se si casatoreste ceva mai tarziu in 1890. Printre alti prieteni, Renoir o portretizeaza in lucrarea sa “Pranzul de la Serbarea Barcilor” pe care a realizat-o in timp de mai multe luni. Se spune ca ea este o lucrare laborioasa atat pentru compozitie cat si pentru tehnica utilizata, o replica la criticile prietenului-autor Emile Zola (1840-1902) care spunea despre impresionisti ca isi vand “schite care sunt puternic socante”. In picturile sale, Renoir reuseste magistral sa retina specificitatea momentelor de petrecere a timpului liber al contemporaneitatii secolului al 19-lea in statiunile de pe malul Senei, combinind reprezentarea stilului de viata, portretistica, si peisajul in general. Picturile lui Renoir au fost achizitionate la scurt timp de catre Paul Durand-Ruel, un comerciant de arta care a jucat un rol cheie in promovarea carierei sale dar si a altor tineri artisti. Renoir isi consolideaza definitiv reputatia in urma vernisajului unei expozitii personale gazduita la Galeriile Durand-Ruel din Paris in 1883. In 1885, se naste primul sau fiu Pierre, urmat de Jean in 1894 si Claude in 1901. Picturile lui Renoir datand din anii 1880 reflecta viul sau interes pentru arta clasica si nudul feminin. In 1887, Renoir realizeaza o serie de studii pentru o lucrare reprezentand un grup de femei nude cunoscuta sub denumirea “La Scaldat”. Inegalabile in istoria picturii moderne pentru reprezentativitatea gratiei feminine, aceste picturi dezvaluie marea abilitate a artistului in reprezentarea finetii si texturii perlate a pielii.
Incepand din anii 1890, Renoir si familia sa incep sa-si petreaca majoritatea timpului in afara Parisului, la Essoyes si Cagnes. Pe parcursul ultimelor doua decade ale vietii sale, Renoir a suferit de artrita. Incapabil sa-si mai miste mainile cu usurinta, artistul si-a atasat o atela de lemn de brat pentru a putea sa continue sa picteze. Tablourile pictate de Renoir sunt luminoase si dominate de culori vibrante, ca de exemplu in "Terasa la Cagnes, 1905". Din 1913, Renoir incepe sa lucreze si sa se dedice sculpturii. La 3 Decembrie, 1919, Renoir moare in casa sa din Cagne la varsta de saptezeci si opt de ani.

Pranzul de la Serbarea Barcilor, 1881, Ulei pe panza, 129.5 x 172.7 cm (51 x 68 in.)

Baia unei Blonde, 1904-1906, Ulei pe panza, 36.22 x 28.74 inch [92 x 73 cm]

Baia unei femei cu parul lung, c.1895, Ulei pe panza, 32.28 x 25.59 inch [82 x 65 cm]

Plimbarea, 1870, Ulei pe panza, 31.89 x 25.59 inch [81 x 65 cm]

Hoinara, c.1895, Ulei pe panza, 24.21 x 19.69 inch [61.5 x 50 cm]

Doua Surori pe Terasa, 1881, Ulei pe panza

Claude Monet pictand in Gradina sa la Argenteuil, 1875, Ulei pe panza, 19.69 x 24.02 inch [50 x 61 cm]

Fructe din Midi, 1881, Ulei pe panza, 19.96 x 25.71 inch [50.7 x 65.3 cm]

Vaza cu Crizanteme, Ulei pe panza

Jeanne Samary intr-o rochie decoltata, 1877, Ulei pe panza, 22.05 x 18.11 inch [56 x 46 cm]

Studiu: Tors, Efect de lumina, c.1876, Ulei pe panza, 31.5 x 25.2 inch [80 x 64 cm]

Pe Litoral, 1883, Ulei pe panza

Fete la Pian, 1892, Ulei pe panza

Yvonne si Christine Lerolle cantand la Pian, 1897, Ulei pe panza

Nud sezand, 1893, Ulei pe panza

Dupa Baie, 1888, Ulei pe panza

Baia, 1888, Ulei pe panza

La Scaldat, 1887, Ulei pe panza

Fata cu Cercul, 1885, Ulei pe panza

Buchet, 1885, Ulei pe panza

* Caricaturile saptamanii *



--------------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------