luni, august 13, 2007

Imperiul SRI


myspace
Animated GIFs




-- ZIUA prezinta, in premiera, algoritmul interceptarilor telefonice in care Serviciul condus de George Maior detine controlul absolut asupra tuturor informatiilor
Datorita legislatiei invechite, mentinuta nemodificata din 1991-1992 si pana in prezent, Serviciul Roman de Informatii (SRI), detine in prezent monopolul de operare al tuturor interceptarilor telefonice fixe si mobile. Orice interceptare pe baza de mandat a unei convorbiri telefonice (fixa, mobila sau electronica) purtata in retelele unei companii de comunicatii din tara este inlesnita si monitorizata de catre SRI - detinatorul retelei nationale de comunicatii in materie de interceptari.
Daca DNA, SIE, UM 0962 sau alta autoritate efectueaza o interceptare, SRI e la curent cu tot ce se intampla, pentru ca totul trece prin serverele sale. Ba chiar poate sabota activitatea altei institutii, mai ales cand in vizorul anchetatorilor se afla ofiteri ai serviciului. Monopolul instituit de SRI in domeniu este profund anti-european, intrucat favorizeaza actele de politie politica. Unul din efectele negative ale acestui monopol este acela ca alte servicii secrete din Romania, pentru a evita ochii SRI, si-au procurat tehnica de interceptare ilegala a comunicatiilor de telefonie mobila (GSM), de tipul lap-top-urilor disimulate in geamantane. UM 0962 a devenit vestita, sub lungii ani de comanda a chestorului Virgil Ardelean, zis "Vulpea", pentru folosirea acestor valize. Nici un serviciu secret nu va recunoaste insa folosirea acestor valize, intrucat ele nu pot fi folosite legal, pentru constituirea unei probe, nici macar in cazul cand detii o autorizatie de interceptare, deoarece esti obligat sa folosesti reteaua nationala de interceptari creata la nivelul SRI.
Conectat la toate
In orice stat european exista un centru national de interceptari, sub forma unei institutii independente, care nu are nimic de-a face cu vreun organ de cercetare penala sau vreun serviciu secret. Orice autoritate de ordine publica sau siguranta nationala apeleza la acest centru national de interceptari, unde se prezinta cu mandatul judecatoresc in mana, dupa care i se permite sa obtina inregistrarile convorbirilor solicitate. In Romania se evita de 17 ani infiintarea unui Centru national de interceptari. Fara a exista vreo baza legislativa clara, ci presupuse hotarari ale CSAT care nu se publica in Monitorul Oficial, SRI s-a transformat intr-un soi de centru national de interceptari, dupa ce toate companiile de telefonie, fixa, mobila, inclusiv cele care furnizeaza pachete de Internet cu telefonie, au fost obligate, in schimbul obtinerii autorizatiei de functionare, sa asigure o conexiune cu serverele SRI, care sa permita monitorizarea oricarei linii telefonice.
Pe baza de protocol, orice companie de genul celor mai sus descrise, permite la ordinul conducerii SRI, ascultarea in timp real, precum si inregistrarea anumitor convorbiri. Companiile de comunicatii au departamente speciale pentru operarea ordinelor de interceptare. Unele, chiar fara stiinta lor, au ofiteri acoperiti ai SRI in aceste departamente. Ordinele de interceptare pe care le primesc de la SRI sunt extrem de lapidare in continut, sunt mentionate doar numere telefonice si perioada, fara a se indica alte amanunte. Surse avizate ne-au informat ca unele companii sunt nemultumite de procedura. Mai ales ca SRI nu prezinta mandate in cazul ascultarilor pe care le opereaza pe siguranta nationala. Si ca puternica companie Orange a fost la un pas de a face publice amanunte ale acestor proceduri.
La mana SRI
Dar SRI nu controleaza doar traficul inregistrarilor dintre el si companiile de comunicatii. SRI stie tot ce asculta DNA, DIICOT, SIE, UM 0962, DGA, serviciul secret al Armatei si alte structuri, deoarece prin serverele sale trec toate interceptarile destinate acestor institutii.
ZIUA prezinta in schema alaturata(vezi foto sus !) - in premiera - cum se arata la ora actuala schema de operare a unei interceptari, prin intermediul omniprezentului SRI. Serviciul condus de George Maior este puntea de legatura dintre orice companie de comunicatii si institutiile de ordine publica si securitate nationala (parchete, servicii secrete, structuri de politie specializate). Aceste institutii, atunci cand vor sa puna o persoana sub ascultare trebuie sa obtina in prealabil un mandat (autorizatie de interceptare), de la judecator. Este posibil ca autorizatia sa fie data si de procuror, dar pentru maximum 48 de ore, dupa care este obligatorie sesizarea instantei. In practica, suntem informati ca se face abuz de interceptari pe durate de 48 de ore, care sunt reluate, dupa o scurta intrerupere, tot pe semnatura procurorului. Pana cand cel vizat cade in plasa.
Dupa obtinerea autorizatiei, institutia solicitanta se adreseaza SRI pentru punerea mandatului in aplicare. Conducerea SRI - prin anumite persoane abilitate, in frunte cu generalul Dumitru Zamfir (vezi foto sus !)- ordona apoi companiei de comunicatii sa ofere conexiunea in timp real pe numerele de telefon mentionate in mandat si folosite de persoana urmarita.
Evident ca automat SRI stie totul despre ce face DNA, DIICOT, SIE, UM 0962, intrucat conexiunea de fibra optica de la compania de telefonie trece prin serverele sale, dupa care ajunge la institutia solicitanta. Ca atare, SRI s-a transformat intr-un serviciu care poate monitoriza alte servicii, dar ai carui angajati nu pot fi interceptati in caz ca sunt suspectati de posibile infractiuni, in situatia in care conducerea SRI nu ordona efectuarea interceptarilor.
Si mai grav, directorii SRI, oricare ar fi ei, sunt in prezent singurele persoane care nu pot fi puse sub ascultare, deoarece prin mainile lor se avizeaza punerea in executare o oricarui mandat. Este o aberatie legislativa care nu exista in alte state europene.
Moneda de santaj
O alta gravitate, de ordin tehnic, permite sustragerea informatiilor interceptate de catre cei prin mainile carora acestea trec. Adica de catre personalul companiei de comunicatii sau de catre angajatii SRI care dirijeaza traficul interceptarilor. Pentru a intelege acest fenomen, precizam ca in orice stat european, un Centru national de interceptari este dotat cu computere speciale, pe monitorul carora vad doar starea conexiunilor. Aceste computere nu au nici un fel de iesiri (USB, jack-uri audio etc) si nici boxe sau unitati de copiere (CD, DVD, flopy disk etc). Tocmai pentru ca interceptarile sa nu ajunga sa fie folosite pentru santaj sau comercializare de anumiti operatori inclinati sa incalce legea. In Romania nu exista asemenea echipamente de siguranta, dimpotriva se sta cu castile la urechi si se poate copia masiv. SRI nu poate garanta nimanui ca acest lucru nu se intampla. Pentru ca este stat in stat si nu vine nimeni in control. Majoritatea membrilor din Comisia parlamentara de control nu sunt specializati in tehnica interceptarii, astfel ca atunci cand au acces la tehnica nu stiu ce sa caute.
Valizele "concurentei"
Faptul ca SRI e la curent cu tot ce fac celelalte structuri, nu convine acestora. Asta este poate si explicatia faptului ca anumite servicii secrete s-au dotat de cativa ani cu celebrele "valize GSM", prin care pot asculta tot ce se vorbeste pe telefoanele mobile. UM 0962 (fosta Doi s'un sfert a "Vulpii") a devenit celebra pentru aceste valize. Nici un serviciu nu recunoaste insa ca le detine. Pentru ca de la a detine asemenea aparatura si pana la a face "politie politica" cu ea nu e decat un pas. Astfel de valize sunt folosite si de grupuri infractionale, specializate in santaj si comert cu informatii. Lap-top-urile disimulate in valize, si care pot intercepta pasiv (prin antena) orice convorbire, au insa nevoie de descifrarea algoritmului de criptare pentru fiercare numar de celular. Fara acest cod, orice convorbire interceptata nu ar fi decat un sir de bazaituri fara sens. Algoritmul de criptare se afla cu ajutorul codului cartelei telefonice (IMSI). Cardurile SIM au chiar printate pe el codul IMSI. E suficient sa desfaci telefonul, pentru a afla codul cardului SIM, dar si codul IMEISV (codul aparatului) care este scris pe eticheta, intre randurile de bare. Codul aparatului mai poate fi aflat tastand "steluta/diez/06/diez", si este util pentru depistarea aparatelor folosite cu acelasi card SIM. Pe baza unor calcule matematice avansate, folosind codul IMSI se afla algoritmul de criptare, astfel incat convorbirea interceptata se aude perfect.
Atentie unde va lasati telefoanele
Ciudat, mai toate institutiile din categoria celor care fac interceptari, iti opresc la poarta telefonul in caz ca le vizitezi. Cica nu e voie cu el in institutie, din motive de securitate, desi toti angajatii au voie la liber cu celulare. De exemplu, DNA - parchet care isi opereaza interceptarile prin conexiunea cu SRI - este singurul parchet din tara care iti opreste celularul la poarta. La SIE, alt exemplu, ti se ofera si o cheita de la o cutie de tip postal, unde sa-ti incui celularul. Surse avizate ne-au informat ca la unele institutii telefoanele celulare sunt in anumite cazuri deschise pe durata vizitei, iar codurile cardului si aparatului sunt luate. Deci, atentie cum va lasati telefoanele ! Cel mai sigur e sa le scoateti cardul SIM din ele.

Razvan Savaliuc
Ziua luni 13 august, 2007 http://www.ziua.net

Legea lustratiei si separarea apelor



-- Cei angrenati in evenimentele din decembrie 1989 si in mineriadele din 1990 si 1991 erau liniile a doua si a treia a nomencklaturii si serviciilor de politie politica.
In ierarhia politicii malefice, viata noastra din postcomunism a fost mai mult afectata negativ de manevrele oculte din decembrie 1989 si din iunie 1990 ale fesenistilor veniti la putere decat de ceea ce s-a petrecut in ultimul cincinal comunist. In ultima perioada a regimului totalitar, comunistii isi consolidau dominatia conform logicii sistemului, iar nimeni nu se mai astepta la ceva bun. Deciziile politice ale lui Iliescu si ale gastii sale din decembrie 1989 si iunie 1990 au compromis procesul democratizarii, exact cand toata lumea se astepta la tot ce era mai bun. Prin urmare, solicitarea unor reprezentanti ai societatii civile ca legea lustratiei sa interzica ocuparea de functii publice si celor care sunt responsabili de evenimentele din 1989 si de mineriade se bazeaza pe criterii juridice, logice si etice in mai mare masura decat cele care promovau lustratia cu orice pret pentru perioada ultima a comunismului, doar pentru cei care au ocupat functii intr-o ierarhie care acoperea birocratic intreaga societate. Pentru ca organizarea deliberata a scenariilor unor reprimari, crime, manipulari, dar mai ales comiterea acestora sunt fapte mult mai grave decat conformismul si oportunismul unora care nu au avut incotro sau nu au avut curaj sa se sustraga influentei totalitare. Cei angrenati in evenimentele din decembrie 1989 si in mineriadele din 1990 si 1991 erau liniile a doua si a treia ale nomencklaturii si serviciilor de politie politica, care desi aveau la indemana solutiile corecte ale societatii deschise, a optat pentru scenariile malefice, pentru ca asa au vrut ei. Li s-a parut ca orice le era permis, pentru ca erau sprijiniti de milioane de oameni cu creierii spalati, care au crezut ca executia cuplului Ceausescu insemna sfarsitul dominatiei nomencklaturiste comuniste. Acum, vor trebui sa plateasca.
In ciuda obstacolelor puse democratizarii si capitalismului de conservatorii fesenisti, ele au continuat. Ulterior, dupa ce si-au dat seama cat rau au facut natiunii ajutandu-i pe Iliescu si Roman in faradelegi, o multime de consilieri, activisti, ministri, directori etc. au carmit in alte directii. Lista e lunga, iar faptele (si sfaturile) lor s-au cam uitat. Or, ei au fost alaturi de Iliescu si Roman in decembrie 1989 si iunie 1990. Daca solicitarea largirii aplicabilitatii legii lustratiei este pusa in aplicare, mai toate partidele vor fi afectate. Si nu este vorba despre surprize tip Mona Musca, ci de politicieni sau reprezentanti ai societatii civile ale caror biografii s-au construit pe asocierea cu puterea din perioada decembrie 1989 - septembrie 1991, cand s-au pus bazele sistemului democratiei corupte si clientelare, de care nu am scapat nici azi. Unii vor candida si la europarlamentare. Campania pentru un Parlament curat nu trebuie sa-i ignore.
Desi introducerea unor criterii mai clare pentru lustratie este binevenita, realitatea este complicata. Daca noile criterii ale lustratiei sunt puse in practica, vor fi afectati cateva sute dintre cei care au fost complici in decembrie 1989, precum si in cele patru mineriade din 1990 si 1991. Faptul ca respectivii au facut un alt tip de politica dupa consumarea acelor evenimente nu duce la stergerea automata a asocierii malefice cu puterea de atunci. Mai ales ca, spre deosebire de perioada comunista, aveau de ales. Acum vor avea de ales cei care vor vota legea. Dintre care multi fac parte din categoria complicilor din 1989-1991. Cerc vicios.

Dan Pavel
Ziua luni 13 august, 2007 http://www.ziua.net/english

De ce nu ati fost martir ?



-- Aceasta este uluitoarea intrebare pe care dna Gabriela Adamesteanu, fosta redactor-sef al prestigioasei reviste "22" si activist de marca al societatii civile (asa cum arata ea astazi), o adresa Patriarhului Teoctist acum cativa ani.
Privita acum, la recenta trecere in nefiinta a celui care a fost o figura marcanta a Ortodoxiei romanesti, aceasta intrebare - ca sa-i spunem asa - pare cu atat mai meschina, cu cat o astfel cerinta adresata unui inalt prelat dupa cum frumos spunea d-na Ileana Malancioiu intr-un interviu, nu poate sa i-o puna acestuia, decat Dumnezeu. De altfel, cred si eu cu tarie ca o astfel de intrebare nu avem dreptul sa punem nimanui de pe lumea asta, ci doar pe cealalta lume, unde nu mai conteaza decat "semnele" esentei vietii unui om. Care "semne" sunt, din fericire, puse in balanta de cineva care este deasupra tuturor celor rele si celor bune.
Pe lumea asta nu vom putea nici macar auzi raspunsul la o astfel de intrebare-repros, deoarece, fiind in viata, este suficient de clar ca nici noi nu am fost martiri... Poate ca ar trebui sa privim cu mai multa atentie in propria oglinda, mai ales in astfel de scurte perioade de timp in care Dumnezeu cheama la el, deodata, sufletele unor personalitati marcante ale zilelor de ieri si de azi. Galagia pe care o fac cei pe care propria dorinta de a iesi in fata ne-a facut sa-I numim "corifei" ai intelighentiei romanesti acum, dupa 1989, cand nimic, sau aproape nimic nu li se mai poate intampla, fac ca o buna parte din cei care-i admirau, sa intoarca scarbiti capul in alta parte.
Toti acesti "moralisti ai natiei" care pun astfel de intrebari oricui se nimereste, sau, mai bine-zis, oricui dintre aceia care le sunt indicati de catre patronii politici sub fusta caruia stau pititi, sufera de o cumplita amnezie. Dar, marele adevar este ca, in cazul acestor vesnici Costachei Gudurau ai “societatii civile” e greu de spus “daca amnezia este mai periculoasa ca tinerea de minte sau viceversa”. Caci e greu sa nu observi ca toti cei care taceau de iti spargeau timpanele inainte de 1989, ba pe la Tescani, ba la Bucuresti la Paltinis, ori la restaurantul Uniunii Scriitorilor, daca nu chiar aciuati cu “voie de la stapanire” prin filosofice locuri nemtesti, s-au transformat peste noapte in judecatori cu vocea extrem de inalta. E la fel de adevarat ca intre disidenta adevarata si “rezistenta prin cultura” a unora dintre intelectuali nu este chiar o prapastie de netrecut, ca si faptul ca nevoia de supunere intru totul in fata unui sef (politic) este o caracteristica a intelectualului roman.
Ca exercitiu de memorie va propun doar amintirea fostului ministru al Culturii al regimului Iliescu, trecut apoi pe la gri-ul lui Constantinescu si plecat pe usa din dos a portocaliului Basescu. Tocmai de aceea, comportamentul lor poate fi taxat ca fiind de-a dreptul obraznic. Valabil si pentru cativa tineri inraiti inainte de vreme, care si-au gasit, in lipsa talentului, vocatia (din pacate singura !) de "deontologi" si judecatori, considerand este un mare merit si o mare garantie faptul ca Dumnezeu a hotarat ca ei sa se nasca mai tarziu decat cei pe care ii acuza. Stam, deci inmarmuriti si privim cum analisti politici care nu exista si "boieri ai mintii" trecuti pe sub toate culorile politice cer socoteala cu nesimtire Patriarhului acum, cand acesta nici macar nu se mai poate apara, fara sa ia in calcul o realitate extrem de importanta: faptul ca acesta nu a facut niciodata sluj in fata nici unui politician. Si asta, mai ales in comunism, timp in care, - spre deosebire de cel prezent -, nici un intelectual adevarat nu lingea fundul politicienilor...

Octavian Hoandra
Ziua luni 13 august, 2007 http://www.ziua.net