luni, septembrie 03, 2007

Dreptul de a vedea, dreptul de a alege

-- Saptamana trecuta am avut onoarea de a fi pus la punct de nici mai mult, nici mai putin decat de "cronicar"-ul Romaniei Literare.
In obisnuinta mea nu intra un astfel de comentariu al elitei literare romanesti, fiind obisnuit doar cu atacurile la persoana ale unui domn din presa clujeana, care, din lipsa flagranta de idei si talent, se ocupa exclusiv de ceea ce scriu altii. Dar daca acestuia nu-i voi raspunde niciodata, "cronicarului" doresc sa-i detaliez cateva idei care au stat la originea textului cu titlul "Sub zodia noului proletcultism" si care l-au facut pe acesta sa ma acuze de "radicalism". Mai intai "cronicarul" trebuie sa stie ca in mod intentionat am recurs la o exagerare. Nici eu nu cred ca se va ajunge la o literatura ca pe vremea lui Gh. Gheorghiu Dej. Dar eu, ca si multi altii, inca de pe vremea "intunecimii" ne-am pus singura speranta in oamenii "luminati". In curajul lor de a declansa trezirea natiunii din somnul comunist. N-a fost sa fie asa. Tanar fiind, la Sibiu am avut sansa de a fi avut prieteni precum Mircea Ivanescu si Stefan M. Gabrian. Mai tarziu, la Cluj, am avut onoarea unor prietenii ca ale d-lor Mircea Zaciu si Adrian Marino, de la care am invatat si ca cel mai mare pericol pentru un scriitor de valoare este acela de a face sluj puternicilor politici ai zilei. Mai spune cronicarul ca nu fac diferenta intre regimul totalitar si cel de acum, cand scriitorul poate sa opteze politic. Corect ! Dar atunci de ce nu-si asuma scriitorii cu pricina, (al caror talent nu l-am pus nici o data la indoiala), adulatori ai presedintelui, apartenenta la partidul acestuia ? E o intrebare de bun simt: de ce continua acestia sa se numeasca in continuare "societate civila", daca tot au optiuni politice ? Cat despre "mirarea" "cronicarului", in fata faptului ca Ziua permite "astfel de interventii care starnesc confuzie", aceasta ma amuza de-a dreptul, mai ales ca distinsul scriitor de cronica spune cu un rand mai sus in textul d-sale despre "dreptul de a opinia"... De ce n-ar publica Ziua si opinia unui simplu cetatean neinregimentat in nici o gasca literar-politica ? Eu cred ca textul meu, incriminat de "cronicar", dar si al acestuia din Romania literara, nu fac decat sa clarifice situatia. Anume ca mai multi scriitori au optat politic, s-au inscris adica in tabara unui politician si implicit alaturi de un partid politic. Fiindca, in cazul presedintelui nostru, numai de ne-apartenenta lui la P.D. nu poate fi vorba. Au optat, adica. Dar nu e nici o rusine: se stie ca doar "cine se aseamana se aduna". Asa ca d-le "cronicar" cred ca am si eu dreptul sa vad acest fapt si sa aleg sa nu mai am incredere in aceasta falsa "societate civila", transportata cu avionul prezidential la sfaturi de taina pe la vilele prezidentiale, sau in acesti arhangheli ai dreptatii pe post de procurori televizionistici care-si boteaza masinile de lux cu nume nemtesti, iar in timpul liber se ocupa cu campanii electorale. Si o ultima remarca pentru "cronicar"-ul care se pare ca are memoria scurta (cam ca a d-lui Patapievici in disputa cu d-l Radu Portocala): pe vremea cand d-l Plesu optase politic, girand ca ministru, alaturi de dl Traian Basescu Presidentia d-lui Iliescu, Sorin Rosca Stanescu se afla in boxa acuzatilor in procesul "Iliescu - KGB", iar noi, cei care lucram la "Ziua de Cluj" luam bataie de la gorilele lui Ilici. Ma intreb ce scria pe atunci marele "cronicar" al Romaniei literare, si ma mai intreb daca acesta are in proiect si o cronica a apetentei cu care "intelighentia" noastra opteaza si iar opteaza politic, ducand astfel la disparitia atat de necesara a unei reale societati civile ?

Octavian Hoandra
Ziua 3 septembrie, 2007 http://www.ziua.net

Niciun comentariu: